torsdag, november 05, 2009

Bokrecension: Att skriva filmmanus av Fredrik Lindqvist

Arbetar man som filmpedagog har man läst många filmmanusböcker. Alla bra har varit på engelska och de flesta har inte riktigt varit anpassade till en svensk publik eller verklighet. In kommer då Fredrik Lindqvist med en bok om ”Att skriva filmmanus” som är just svensk och anpassad till Sverige. Det är en riktigt bra bok – anledningarna till de positiva omdömet är flera.

Först och främst så samlar den ihop det vettiga som skrivits om filmmanus utomlands och får ihop det till en bok. Olika teorier samlas och struktureras vilket innebär att man kan få en bra överblick över manusspelplanen utan att behöva läsa alla böckerna som refereras till. Men den är även tillräckligt tydlig på hur de olika teorierna skiljer sig så man söka fördjupning för den som är intresserad.

Sedan är boken (som en bok om dramaturgi bör vara) väl avvägd med olika delar som alla ger olika fokus på filmmanusskrivandet. Här finns hjälp från de minsta beståndsdelarna (hur man skriver specifika scener, karaktärer, dialog) till övergripande texter om struktur och dramaturgi samt hur man sedan får sitt manus omvandlat till film via t.ex. möten med branschen.

Allt i boken är exemplifierat med många filmexempel från Fredrik Lindqvists egna produktion till (främst) Hollywoodfilmer i olika genres. Att man kan följa olika filmer i olika genres i olika processer av skrivandet är väldigt hjälpfullt. De olika delarna av boken gör den även mycket användbar i skolan och då inte enbart i mediaämnen. Arbetar man med berättelser i stort så är strukturdelarna tydliga och pedagogiska och fungerar i nästan alla skolans ämnen. Arbetar man med skrivande (av annat än filmmanus) är strukturdelarna nyttiga hjälpredor men även de delarna som handlar om karaktärer och inte minst dialogskrivande.

Finns det då inget negativt att säga om denna bok? Jo en del invändningar kan man ha. För det första är det en bok som främst sammanfattar vad andra skrivit och gjort och tillför inte så mycket eget. Till bokens försvar kan nämnas att det mesta som refereras till av andra inte funnits på svenska tidigare. Arbetar man i skolan är det stort plus att boken är just på svenska. Det finns lite felstavningar samt felaktiga särskrivningar här och där men detta påverkar inte innehållet.

Sammanfattningsvis kan man säga: Äntligen. En bra manusbok på svenska som är till stor hjälp för såväl amatören som proffsen. Att den även är användbar i skolan är ett plus.

Betyg: 9 av 10