fredag, mars 13, 2009

Sveriges bästa journalist? Maria Persson Löfgren

Vad gör en bra journalist till en bra journalist? Vad gör en bra journalist till en bra utrikeskorrespondent? Jag har lite åsikter om det där. För mig är en riktigt bra utrikeskorrespondent en sådan som finns på plats innan stora dramatiska saker händer. För mig är en bra utrikeskorrespondent en sådan som finns kvar på plats efter att den stora dramatiska händelsen har skett. För mig är en bra utrikeskorrespondent en sådan som inte bara intervjuar officiella politiker och tjänstemän utan även talar med vanliga människor. För mig är Ryszard Kapuscinski och Robert Fisk den sortens journalister. Vi har faktiskt en likadan i Sverige. Det är inte en man utan en kvinna – det är Maria Persson Löfgren. Hon har under flera år jobbat i Mellanöstern och på senare år i f.d. Sovjetunionen. Som svensk nyhetslyssnare fick vi t.ex. utmärkt rapportering från Tjetjenien, Georgien, Ukraina och från Ryssland – ofta långt innan stora händelser skedde – likaså rapporter efter att de andra journalister lämnat dessa platser.
Är ni Göteborg den 25 mars så kan ni själva få möte denna journalist. Ställa frågor, få reda på hur det är att arbeta som utrikeskorrespondent ofta i krigsområden, varför hon lyckas göra ett så bra journalistiskt jobb som få andra grejar. Hur arbetar man konkret i krigszoner? Hur förhåller man sig till källor och källkritik? Till riskerna? Hur det är att jobba som kvinna i krigszoner? Kom till restaurang Trappan 25 mars kl 19 och möt i mitt tycke Sveriges bästa journalist.

Inga kommentarer: