fredag, december 05, 2008

Hur tänkte ni nu? Om Ipred och copyright i skolan

Så har äntligen det slutliga lagförslaget kring Ipred kommit. Ett väldigt märkligt förslag. Ett förslag som innebär att i stort sätt så kommer allt att fortsätta som förut. Om man nu skall ge privata företag möjlighet att följa nedladdare och ta ut böter så se till att få ett verkligt tufft förslag. Se till att skiv-, film- och TV-bolagen kan skicka ut ett par saftiga böter och det kommer nog att hända saker. En låt – tusen kronor i böter – skicka till 1000 personer och oj vad nedladdningen skulle minska. En tv-serie eller film 2000 i böter, skicka till 1000 personer och nedladdningen skulle verkligen minska. Strunta i om musiken, TV-serien eller filmen är aktuella eller inte. Är det upphovsskyddat – ta ut dryga böter. Vad som helst men inte detta extremt bleka förslag.
Jag hade förhoppning på att Ipred-lagen skulle kunna leda till en ny medieverklighet. En verklighet där det mesta som folk vill ladda ned – finns tillgängligt – enkelt och relativt billigt. Även om filmbranschen hävdar det – så finns inte den verkligheten på långt än. De idag olagliga alternativen, är bättre, fler, snabbare, enklare och mer användarvänliga än de lagliga. I USA där det råder en hårdare lagstiftning kring just nedladdning har faktiskt mediebranschen börjat anpassa sig till medieverkligheten, med gratis TV-serier och filmer, billigt och enkelt att köpa musik, oavsett datorformat. I Sverige finns det idag t.ex. inget lagligt sätt att se på nedladdade populära filmer och TV-serier på en Apple dator.
Vilket för oss in på skolan, i skolans värld bryter man ofta mot svensk copyright lagstiftning. Ofta utan att veta att man gör det. Som arbetandes med media i skolan skulle jag uppskattat om man löste de copyrightproblem som skolan brottas med så att skolorna runt omkring i Sverige skulle bli lagliga. En ny Ipred-lagstiftning skulle kunna leda till en teknikutveckling som även är skolan till gagn. Allt fler kommuner och skolor börjar satsa på en-till-en satsningar där varje elev har en egen dator. Då börjar det här med vad som kan tas ned till datorn och användas där bli alltmer intressant. Musikbranschen som varit utsatta längre än film och TV-branschen har börjat anpassa sig till den nya mediesituationen med lagliga tjänster som Spotify och mobila tjänster där man prenumererar på musik. Spotify är för mig just ett sådant exempel på framtidens lagliga alternativ. Här lyssnar man strömmande på musik – lagligt – gratis med reklam – eller med månads-/endagspass. För samma pris som för en låt på Itunes kan du lyssna på hur många skivor du vill under en dag. Det mesta dagens unga vill lyssna på finns där.
Tänk om skolor kunde lösa en medielicens – för att arbeta med all sorts media i klassrummet. En licens som möjliggjorde arbete med film, TV, musik, foton och texter utan att lärarna hade en gnagande känsla att de nog bryter mot lagen för att följa läroplanen. Vi får se vad som händer i april då Ipred-lagstiftningen träder i kraft. Själv tror jag att allt kommer fortsätta som förut – folk kommer att ladda ned och lärarna fortsätter bryta mot lagen.

1 kommentar:

Lily sa...

Your article is extremely useful.Everyday your diary inspire ME nice deal} and helped to develop one thing new like I actually have developed a replacement app hulu spotify
: this is often great and pleasurable.Thanks for the awing posts , please keep updated often.