onsdag, oktober 08, 2008

Boktips: Allt mitt är ditt av Johan Söderberg

Bokmässan i Göteborg var bokbranschen och författarna redigt förbannade på nedladdningen. De verkade vara av åsikten att de förlorade hundratusentals kronor pga av nedladdningen. Det verkar som om bokbranschen räknar ekonomisk förlust som film och musikbranschen. Att om inte nedladdning fanns skulle alla köpa lika mycket som de laddar ned. För det första: Det är ett urbota korkat sätt att räkna. För det andra: vad gäller film och musik så har det visat sig att de största nedladdarna även är de största konsumenterna av ”laglig” film och musik. Vad gäller böcker tror jag att så inte är fallet. Jag tror att många av de som laddar ned ljudböcker normalt inte köper böcker (eller ljudböcker) och de som gör det, gör det i en försvinnande liten grad. Med andra ord – bokbranschen skulle inte få sålt böckerna ändå och kan inte räkna det som en stor förlust. Skulle vara intressant om man någon gjorde en undersökning av detta. Kanske har jag fel – kanske läser vi enorma mängder böcker i Sverige (om än med öronen) och kanske är rapporterna om ungdomars minskande läsvanor fel. Personligen tror jag inte det.
Johan Söderberg har skrivit en bok om fildelning, upphovsrätt och försörjning som heter: Allt mitt är ditt. Det är en utmärkt bok som alla borde läsa som är intresserade av frågor om upphovsrätt och framtidens medier. Det är mycket bra och grundlig genomgång av immateriell rätt, om nedladdning och fri kultur. Boken ger till och med förslag på hur olika lösningar på den problematik som bl.a. nämns ovan kan lösas. Så är ni intresserade av dessa frågor – läs denna bok. Vad gäller film, musik, TV och numera även bokbranschen – läs boken och försök att ta in i alla fall lite information om hur världen vi andra lever i ser ut och inte hur ni tror den ser ut.

Inga kommentarer: