tisdag, mars 18, 2008

Att skriva om barnfilm

Redigerad 19/3.
BUFF
är över men inte utan att vissa frågor uppkom. En uppkom med alla jag pratade med - filmskapare, distributörer, producenter och pedagoger. Hur skriver man om barnfilm? I en tid då de flesta recensenter skriver utifrån sig själva och inte utifrån en tilltänkt publik så uppkommer det en hel del problem för recenserandet av barnfilm. För vem skrivs recensioner av barnfilm? Idag skrivs de flesta recensionerna av vuxna för vuxna. De skrivs med en vuxen persons ögon och är skrivna för en läsare som är liknande i ålder och värderingar som recensenten. Är det egentligen något bra gällande barnfilm? Jag förstår att man inte kan skriva recensionerna för brukarna, då små barn ofta inte ens kan läsa. Man kan dock skriva dem till föräldrar för barnen. Helt ärligt så tror jag att de flesta som läser filmrecensioner på barnfilm är föräldrar som undrar om detta är en film som passar mitt barn. Ställer de sig den frågan lär de idag inte få mycket hjälp av recensenterna på de stora tidningarna, radio eller TV. För dagens recensenter ser på filmerna med sina ögon. De är så präglade att inte ens försöka se en film utifrån brukarnas ögon att de inte kan se vad ett barn vill eller kan se i en film. Alltså har vi ett problem. För min erfarenhet, både personlig och professionell, är att man som förälder vill få en recension som hjälper mig som förälder att förstå om detta är en film jag skall ta med mitt barn på – inte om jag skall gå själv. Hur mycket jag än älskar barnfilm – jag skulle inte gå och se Lilla spöket Laban, Snuttefilmer, Mellanmål etc. själv, utan mitt barn.
I dagens DN (den 18/3) skriver Pia Huss om hur mycket bra barnfilm det visades på BUFF och hur lite av den som kommer att komma hit. Hon har helt rätt i det. Men hon verkar inte se att hon själv är en stor del av problemet. Hon sitter nämligen på en av dessa tidningar som har ENORM makt över vilka barnfilmer vi får se i Sverige. Om hon nu, som hon påstår, kan se vilka filmer som är bra för barn – varför recenserar hon inte barnfilmer? Är det för hon skulle kunna hamna i en jävsituation? (hon har varit med och bestämt vilka som skall få stöd).
För det här med recensioner av barnfilm skrivna av vuxna för vuxna är ett stort problem som påverkar import och distribution av barnfilm. Barnfilmer som inte har en stor amerikansk eller svensk distributör i ryggen är nämligen mer beroende av bra recensioner än någon annan sorts film. Recenserar man dem som vuxen, får de oftast välmenande treor. Men vad tycker den tilltänkta publiken? Ingen vet. Effekten är att man inte vågar lägga en massa pengar på att ta in filmer väldigt få kommer se. Pia Huss skriver: "På så vis ger man ju publiken uppfattningen att barn- och ungdomsfilm är betydelselös" som en kommentar till att man tar in filmer som är enligt hennes beskrivning är harmlösa eller dåliga. Men genom att som hennes tidning inte recenserar film utifrån barns perspektiv, så kommer distributörer inte våga ta in filmer som sticker ut. För barnfilm är inte lönsam. Oavsett stöd från SFI, skolbiovisningar och andra täcker inte det att dåligt recenserade (eller inte alls recenserade filmer inte ses av typ någon på bio. Istället satsar man på relativt säkra kort. För att vi verkligen skall få en bra barnfilmsimport och distribution av annan film än den som kommer från de stora bolagen så behövs en ny sorts recensioner av barnfilm. Vi behöver se recensenter som recenserar film utifrån den tilltänkta publiken. Det borde inte vara så svårt att få fram. I Sverige har vi tusentals pedagoger som ständigt måste försöka se film, TV, böcker, konst och teater med barnens ögon. Många utav dessa är även riktigt bra på att skriva. Bara en lite tanke.

Inga kommentarer: