onsdag, februari 06, 2008

Lästips: Wired


Nu har tidningen Wired kommit med ett nytt toppen nummer som man bara skall läsa om man är medieintresserad. Numret har 4 rikitgt intressanta artiklar. En är en intervju med filmskaparen Michel Gondry om hans nya film Be Kind Rewind som verkar väldigt spännande. En är om hur den nya sortens marknadsföring ser ut, en marknadsföring som kräver flera deltagare, interaktion och en sorts spelande. Det hela kallas ARG:s (Alternate reality games) och artikeln tar sitt ursprung från marknadsföringen av Nine Inch Nails nya skiva. Kom ihåg var ni läste det först. De två artiklar som däremot borde vara obligatorisk läsning för alla som är intresserade av frågor om digital distribution, nedladdning och framtidens medier är skrivna av David Byrne. I den ena pratar han med Radioheads sångare om deras experiment att låta folk betala vad de ansåg att Radioheads nya skiva var värd när de laddade ned den. I den andra artikeln diskuterar Byrne vad musik är (faktiskt inte givet för de flesta) och hur artister kan distribuera och tjäna pengar på sin musik. Fältet är väldigt brett och för att sammanfatta lite kort Multinationella företag och indirekt staters synsätt är inte det som alltid är bäst för kreatörerna. Ibland kan det faktiskt vara tvärtom. Mycket läsvärt och man bara önskar att någon skriver en liknande artikel om film och TV som visar upp hur förhållande ser ut i dessa branscher.
Ni kan läsa artiklarna på nätet om ni vill - ni finner dem här:
http://www.wired.com/wired/issue/16-01/
En liten extra bonus för er lärare är att huvudartikeln i numret handlar om hur man kan bygga bränsle-effektiva bilar. I dessa tider av hållbar utveckling är det mycket spännande läsning.

Inga kommentarer: