tisdag, maj 29, 2007

Manligt och kvinnligt?

I senaste numret av tidningen Mama finns det en undersökning om sexvanor hos mammor. Två av frågorna handlar om kändisar och vilka sådana som a)mammorna kunde tänka sig att ha sex med b)ha som far till sina barn. Märkligt nog för mig som man ser dessa listor nästan identiska ut – vilket får mig att fundera lite på manliga och kvinnliga fantasier, undersökningar och lämplighet som mamma/pappa. För det första: när jag frågat ett par klasser och de manliga deltagarna om de tänker sig att samma personer som de skulle kunna tänka sig att ha sex med som mödrar till ens barn är svaret ett rungande nej (ibland, i helvete heller). Vi män gör tydligen skillnad på kvinnor vi kan tänka oss ha sex med och samma kändis är lämplig som mor till ens barn. Om det beror på skillnad på syn på sex och kärlek låter jag vara osagt men en stor skillnad finns där ändå. Vilket för oss in på kvinnornas svar. Varför ser inte kvinnorna skillnad på personer de finner attraktiva och vill ha sex med och fadersmaterial. Personligen skulle jag se framför mig Beppe Wolgers som pappa till mitt barn men skulle nog inte ha sex med honom. Så varför dessa likheter i listorna?
Beror det på att de kvinnor som läser mama och var med i undersökningen:
a) tror att attraktivt utseende och charm som kändis även avspeglar hur dessa kändisar är privat?
b) Vet att sex leder till barnafödande – så har man sex så blir väl samma person far till mitt barn
c) Att sex, kärlek och familj är så sammanknippade att det inte finns någon skillnad däremellan?
d) Undersökningsalternativen är så små att det blir samma personer på de olika listorna.

Intressanta ämnen att diskutera i skolan samt även att diskutera varför skillnaden är så stor hos män.

Inga kommentarer: