Igår kom nomineringarna till Filmgalan 2008. Inte så mycket att anmärka på två av förra årets bästa filmer Darling och Du levande dominerande i antal nomineringar sett. Det anmärkningsvärda är att en av Du levandes nomineringar var för bästa manus. Hur tänkte man då? Vet inte juryn vad ett filmmanus är för något? Har man inte lärt sig något från förra gången då man gav Roy Andersson pris för bästa manus och han tackade för priset och sade att det inte fanns något direkt manus. Att nominera en film som inte arbetar med manus i vanlig bemärkelse är faktiskt en förolämpning mot alla dessa manusförfattare som försöker konstruera så bra manus som möjligt. Det är som att nominera en stumfilm till bästa ljud/dialog mixning. Vad nomineringen tyder på är faktiskt flera saker – den främsta att 29 personer (som guldbaggejuryn består av) i Sveriges absoluta filmtopp inte vet vad ett manus är, hur det är konstruerat och vad som utmärker ett bra manus. För övrigt så verkar insikt saknas om ett bra manus betydelse för filmen i stort. Du levande är ett alldeles utmärkt exempel på att man kan göra fantastisk film utan traditionellt manus men det är ju inte det man skall premiera. Till Oscars nominerar manusförfattarna själva de författare/manus de anser vara bäst. Till Oscars har både Borat och Bowling for Columbine nominerats för bästa manus. Dessa filmer har dock manus. De är skrivna men delar är improviserade. Berättelserna de berättar behöver dock en struktur, en början, en mitt och ett slut för att få fram sin poäng som på förhand redan är given när man improviserar. Ingen i guldbaggejuryn skulle våga att nominera Du levande eller Sånger… till bästa skådespelare (vilket jag anser att det finns skådespelare speciellt i Du levande som förtjänar) därför att det skådespelarna i dessa filmer anses inte av branschen vara skådespelare utan något annat. Nominera då inte en film som egentligen saknar manus till manuspriset heller, lyft hellre fram de manus som faktiskt skrivs av professionella manusförfattare. Titta på Danmark och lär hur man skriver manus. Att dansk (och för den delen Norge) film lyckas så mycket bättre internationellt beror i stort sett enbart på att man har fantastiska manus – det är helt enkelt bättre konstruerade och genomtänkta än svenska. För den delen titta på SVT Drama och man upptäcker att det skrivs fantastiska manus i Sverige också men de görs i TV. Så länge filmbranschen inte inser ett bra manus betydelse kan man strukturera om SFI till förbannelse i jakt på internationell framgång.
onsdag, januari 09, 2008
Guldbaggenomineringarna – förakt för manusförfattare
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar